Sound of Text Malaysia (Malay) jadi Ringtone WhatsApp

Table of contents [Expand]

Melalui tutorial berikut, kami akan memberikan panduan lengkap mengenai cara menjadikan teks suara Malaysia sebagai nada dering atau nada dering untuk aplikasi WhatsApp. Pertama sekali, yang harus anda lakukan ialah membuat suara Google dari bahasa Malaysia yang telah anda siapkan. maka anda boleh mengganti nada dering lalai aplikasi WhatsApp dengan suara Melayu Google yang anda muat turun sebelumnya.

Untuk menukar teks bahasa Malaysia menjadi fail audio dalam format MP3, anda hanya perlu memasukkan teks dalam bidang yang disediakan di bawah:

Text to speech
0/200

Seterusnya, sila klik butang "Convert to voice" kemudian tekan ikon muat turun biru untuk memunculkan pemutar audio dari suara Google bahasa Melayu. Tekan ikon Putar untuk memainkan suara MP3 atau klik ikon tiga titik dan kemudian tekan butang Muat turun untuk memuat turun fail audio ke telefon bimbit anda.

Cara Menukar Nada Dering WhatsApp dengan Sound of Text Malaysia

Salah satu perkara menarik mengenai teknologi teks suara Malaysia ini ialah anda boleh menetapkannya sebagai nada dering pemberitahuan dalam aplikasi WhatsApp. Untuk menjadikan fail mp3 yang telah anda muat turun sebagai nada dering, ikuti langkah berikut:

sound of text whatsapp malaysia
sound of text Whatsapp Malaysia

  1. Buka media storan dalaman telefon anda (Penyimpanan Dalaman / Internal Storage), cari folder Pemberitahuan (Notifications) dan pindahkan suara mp3 fail teks yang anda muat turun sebelumnya ke folder itu.
  2. Buka aplikasi WhatsApp dan klik ikon tiga titik di sudut atas aplikasi kemudian pilih menu Tetapan
  3. Tekan pilihan Pemberitahuan dan kemudian klik menu Nada pemberitahuan (Notification tone) untuk menukar nada dering lalai aplikasi
  4. Pilih fail MP3 dari suara Google atau bunyi teks Malaysia yang anda sediakan sebelumnya
  5. Simpan dan tutup tetingkap tetapan

Tahniah, dengan kaedah di atas, nada dering aplikasi WhatsApp anda telah menggunakan suara Melayu Google sebagai nada dering pemberitahuan yang akan berbunyi apabila ada mesej atau panggilan masuk. Bukankah senang menggunakan aplikasi sound of text Malaysia di atas? Semoga berjaya dan semoga bermanfaat!